Games


Menu

Recenze_

Cheaty_

Návody_

Domů_



Aliens vs. Predator

Nuže přišel čas, aby spolu tři nejnebezpečnější rasy zůčtovaly... Svět AvP je každopádně světem, který je blízký tomu každému z nás, kdo to myslí vážně se zbraněmi lesklou výzbrojí, ale také s trojitými laserovími zaměřovači, nárameními kanóny a v neposlední řadě také se slizem, kiselinou a velmi, VELMI ostrými zuby. Těžko říct, který ze světů je lepší. Jestli ten o nablískané zbroji mariňáků, kteří se svými pulsními puškami, Smartguny a SADAR raketomety klestí cestu skrz hromady alienů, anebo ten o rychlosti smrtícího stisku čelistí složených ze dvou částí nebo ten o válečnících-lovcíh, kteří se svou medvědí silou prochází téměř netknutí řadami svých obětí. Rozhodnutí, který svět je přitažlivější, nechám na vás. Mě osobně se hra nejvíc líbila za predátora. AvP se naštěstí nesnaží o konkurenci jakékoli ,,klasické" 3D akci ale vytváří si žánr a styl naprosto ojedinělý a sobě vlastní. Není to kopije filmu, protože žádný takový film neexistuje (byť třeba na poli comicsů by se pár desítek obdobných témat našlo) a není to ani snaha o vytvoření klasické akční hry ala Unreal či Half-Life. namísto toho je to neuvěřitelně působivý a atmosféricky výlet do světa,,co kdyby". Pravidla jsou dána, výchozí podmínky jsou neměnné, ale výsledek a průběh toho všeho určuje samotný hráč. Je to jako hlavní role ve filmu, jehož režisér jste vy sami - volný scénář je dán a kulisy měnit nemůžete. Vlastně - nemůžete je měnit tak moc: divoká interakce s prostředím je nedílnou součástí hry. Ale k tomu se dostaneme.

Před vydáním AvP bylo ve vzduchu několik palčivých otázek na jejichž zodpovězení čekala široká hráčská praobec s netrpělivými slinami u úst. Tady na tyto otázky najdete odpovědi, tedy věc číslo jedna: v AvP je možné vybrat si, za koho budete hrát - zda za vetřelce, mariňáka či predátora. Původní zprávy o souvislé kampani, ve které se střídají postavy mariňáků s vetřelci a predátora jsou liché. Skutečně tady je jedna série misí pro mariňáka, jedna pro predátora (po šesti velkých mapách každá) a jedna pro vetřelce (pět misí). Mise pro každého z cherakterů jsou pospojovány příběhem, ale jsou přitom zasazeny do poněkud odlišných časovích linií. Jako mariňák budete začínat ve vědecké laboratoři, v jejímž nejspodnějším patře najdete starou dobrou kosmickou loď z prvního dílu Aliens (tu se slavným Gigerovým Space DJ-em. Samozřejmě že alieni nemají rádi prozkoumávání svých artefaktů, a tak si můžete být jisti, že bude brzy zle. Pro vás, i pro ně. Tažení za Alieny na druhou stranu začíná invazí odporných mariňáků do jejich svatého chrámu, který musíte jako příslušník této krvelačné, ale kupodivu celkem vyspělé rasy od humanoidního zamoření pečlivě,,vyčistit". Predátor se jako,,lovec pro zábavu" brzy ocitne uprostřed litého boje, ve kterém se z lovce stane lovený a ze zábavy boj o přežití. Jako doplněk ke standartním misím pro každý charakter je tady ještě pár misí bonusových, ve kterých se podíváte do některých misí ale zdruhé strany.

Druhou z velice ožehavých otázek, na kterou už konečně máme odpověď, je multiplayer. Je tady, ale to bylo dávno jasné. Co ale bylo nevyjasněné je přítomnost kooperativního multiplayeru a pokud jste čekali právě na tohle, dočkali jste se! AvP obsahuje i kooperativní variantu hry, a to nejenom jako klasický týmoví dathmatch, ale i jako dathmatch proti AI nepřátelům. Udělejte si smečku vetřelců a vyražte požírat mozky mariňákům, sestavte si zabijácké komando mariňáků, z nichž každý bude mit jinou svoji zbraň anebo se svými kamarády predátory vyražte ulovit pár vetřelců a mariňáků. Kooperativní multiplayer není souvislou kampaní, ale to by vám nemělo vadit - mise jsou dostatečně dlouhé na to, abyste se u nich v nejmenším nenudili.

Než se podíváme na odlišnost hry za všechny dravé rasy, musíme se pozastavit u prostředí hry, které je skutečně fantastické. Autoři hry - vývojoví tým Rebelion - vsadili na vlastní 3D engine, mezi jehož přednosti patří především rychlost, dokonalé hi-polygonové modely, perfektně spracované osvětlení, reflexe a dokonce i přehrávač SMK videí zakomponovaný přímo do hry (ve hře narazíte na monitory na nichž se přehrávají videosekvence). Tohle všechno pomáhá vytvořit nesmírně mrazivé prostředí, které vám nažene hrůzu až do konečků prstů ať už hrajete za slabého mariňáka či za silného predátora nebo aliena. Blikající světla, temná zákoutí, oslepující exploze a interaktivní prostředí, které vám umožní zhasínat světla , rozbíjet skleňené tabule a dekorovat zdi různými krevními skupinami od B+ až po kiselinu a nádherně fosforovou zelenou krev predátora. Mimochodem, není to tak těžké domyslet si (a nebo vzpomenout si), že krev alienů má vedle stříkajícího efektu i leptavě pálící účinek a sičícím kalůžím prožírající díru do země je lépe se vyhnout. Mezi další výhody enginu patří taky možnost ,,rozkládat" svoje protivníky dobře mířenými ranami. Nejlépe to půjde ilustrovat na příkladu vetřelců, kterým po zásahu dohlavy ulítne (roztříkne) celý lebkový ,,banán", zatímco po zásahu do nohou či do ocasu je zbytek těla (po patřičné modufikaci anatomie) ještě schopen boje.

Obrovskou devizou hry je také umělá inteligence nepřátel. Jak už bylo zřejmé z demoverzí, AI tady není omezena jenom na úhybné manévry, ale komplexně řídí pohyby všech nepřátel v úrovni. Vetřelci vás budou sledovat po čichu, útočit z více stran, schovávat e útěkem na stěny, a do zrádných větracích systémů a překvapovat vás ze zálohy. Mariňáci zase nijak nešetří municí a pokud se k nim přiblížíte z nesprávné strany budete mít většinou o hlavu méně. Predátoři jsou si vědomi toho, že jsou-li ranění, můžete je podle fosforkující krve stopovat atd. Kromě toho - jsou počítačem řízení protivníci v úrovních rozmisťováni náhodně, zčásti se také můžou přemisťovat z místa na místo. Díky absenci ukládání pozic v průběhu mise (chvála bohu) se tak přidává ještě celá další dimenze atmosféry a hratelnosti založené vedle skvělé umělé inteligence, nevypočítatelnosti a hlavně PANICE. Tak to má být...

Ohromujícím dojmem působí také architektura misí - jsou tady jak interiéry vesmírných lodí, základen, kolonií, s působivými freskami na zdi a podivným zařízením uvnitř, ale i exteriéry na povrchu planety - senzačně působí třeba hned sruhý level za mariňácké tažení v opuštěné kolonii, který vypadá jako by z oka vypadl ,,vstupní z céně z filmu Aliens, včetně deštivého počasí, polorozbitých cedulí a světelkujících neonů. V úrovních také narazíte na nejrůznější zařízení, obrazovky a roztodivné hrůzostrašné stavby, které vám dají spoustu námětu na přemíšlení, ale také na četně noční můry, které vás budou ještě hodně dlouho provázet i po dohrání AvP.

Jednou z nejsilnějších stránek hry je její varilibita - jsou to skutečně tři hry v jednom obalu, přičemž se způsob hry a taktika diametrálně liší od charakteru k charakteru. Pokaždé se musíte naučit využívat předností své postavy (v souvislosti z alieny je lepší používat slovo ,,poplazy" anebo prostě - charakteru) a co nejvíce minimalizovat možnosti zranění díky vlastním nevýhodám a slabým stránkám.

**